Etiketter

tisdag 29 april 2014

Reflektion över Prao (ej raffinerad ver.)

Var? 
Med vem (Anställda? Om dem?
Stämning/Miljö
Problem?
Kan/Kan inte tänka mig att jobba där för att...
Jämförelse mellan skola/praktikplats


Jag praktiserade på en datorbutik/verkstad där jag bl.a monterade datorer, uppdaterade programvaror men också slängde sopor, packade upp varor och riva dokument. Jag arbetade med två och ibland tre (ingen arbetade heltid) personer nere i verkstaden där jag assisterade med diverse tekniska uppgifter. Jag arbetade också med de anställda i butiken och assisterade de två cheferna med små uppgifter. Lön var ett litet problematiskt eller "ohyfsat" ämne att prata om men jag fick i alla fall reda på att de anställda i butiken tjänade omkring 21 000 kr i månadslön, som var väldigt nära min uppskattning. Det råd konstant en trevlig stämning och det var aldrig spänt, de anställda var ense med mig och sig själva om alla 'problem', som aldrig nästan uppstod. De behandlade mig som en av dem, detta gällde mest personalen i verkstaden som gav mig lite "grova" uppgifter att utföra. Jag kan möjligtvis se mig arbeta på denna datorbutik som t.ex. sommarjobb, men inte precis vara fast anställd eftersom det inte känns som något jag vore intresserad av att göra hela mitt liv (ej ordagrannt). Det skulle definitivt passa som sommarjobb med tanke på den trevliga stämningen och de tämligen roliga uppgifter jag fick (förutom att riva papper hela dagen). Om jag jämför med skolan så tycker jag att det var mycket, mycket mer avspänt och det var ingen stress eller press som "präglade" mig. Schemat var så klart också annorlunda; jag började klockan 10 på morgonen, slutade klockan 4 och lunchrasten varade nästan hur länge jag ville (även om jag oftast bara åt i en halvtimme och sen gick tillbaks till arbeteI). Alltså var det relativt lugnt och icke stökigt jämfört med skolans skitsoppa (schema). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar