Etiketter

torsdag 10 april 2014

Bildanalys ~[100 inlägg!!! :D]~


Beskrivande
Denna bild består av både mörka färger som svart, blå och röd men också ljusa färger och nyanser av blå, vit, beige och grå. Bilden är uppdelad i två rutor där två figurer innanför en rektangel har fotograferats framför en vit bakrund. I nedersta vänstra hörnan på varsin respektive del av bilden finns det en till rektangel som har lite mörkare nyanser och svarta tecken i sig. I översta vänstra hörnen av rutorna (fortfarande samma, alltså uppdelningen) finns det svarta stora tecken. Under dessa tecken finns det fler tecken och ännu fler längs med sidan av båda rutorna. Höger om rutorna där figurerna befinner sig i finns det fler tecken och små rektangulära former i olika färger som bl.a blå, orange, rött och mörkblått. Som nämnts tidigare är bilden förhållandevis ljus och består av till mestadels vitt men också lite svart, till skillnaden från figurerna som bär på blåa, lila och röda färger och rutor på sig. Den nedre halvan av den vänstra figuren är svart och den högra är både vit och beige. Under rutorna där figurerna befinner sig finns det fler mindre rutor av både samma och andra figurer som bär på olika mörka men också ljusa färger som blå, röd, mörkblå, vit och beige. 

Tolkning
Jag kopplar denna bild till hur jag tycker att media och annonsering fungerar idag och bl.a könsdiskriminering (inom detta mediet).
På bilden ser man modeller som visar upp klädesplagg av American Apparel upplagt på deras egna hemsida. Bilden visar rent konkret hur sexistiska klädföretag brukar vara när det gäller presentation av unisex-kläder (det är även exakt samma plagg fast med annorlunda färg som visas upp) där kvinnomodellen alltid kläs provocerande, alltså halvnaken, jämfört med mannen som är helt påklädd och visar ingen bar kropp. Självklart är detta en effektiv form av reklam, p.g.a faktumet att både män och kvinnor tittar på kvinnorna i annonser, men detta är dock också riktigt kontroversiell nuförtiden. Det är vanligt att kvinnor visas upp som ett sexuellt objekt i modern media och denna bilden förstärker bara argumentet. Detta är så klart ett smart knep för att få folkets uppmärksamhet både m.h.a kvinnans halvnakna kropp i annonsen men också ren kontroversialitet som skapar väsen och ståhej. 
Allt detta bidrar dock till b.l.a översexualisering och objektifiering av och ställer en hög standard för yngre (och äldre) kvinnor där de känner sig tvingade för att följa detta ”kvinnoideal” som visas upp på annonser (som de då inte borde göra). Det finns också så klart reklam där män visas upp halvnakna, men detta läggs ingen stor uppmärksamhet på även om det dyker upp ungefär lika ofta (kanske för att man är upptagen med all sexism mot det motsatta könet och att detta inte har inte sådan stor påverkan på feminister). Men i och för sig visas män oftast inte upp som ett sexuellt objekt inom media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar