Etiketter

onsdag 5 december 2012

Reflektionsfrågor


1. Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell?
Det som fungerade bra var att jag kom igång snabbt och blev klart ännu snabbare. 

2. Vad hade du velat förbättra?
Jag kunde ha gjort skissen lite bättre, jag tänkte inte så mycket på den.

3. Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?
Min modell skulle vara rund, men den blev lite kantig och ostabil. Jag gjorde faktiskt inte några stora förändringar, jag försökte hålla mig till skissen.

4. Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
Som jag sa var den för kantig och ostabil. 

5. Hur ska vi lösa de problemen?
Det kan man ändra genom att förstärka den med mycket puts och slipa eller såga av det som sticker ut.

6. Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av.
Lecablock (lättklinker) framställs av kalkfattig lera som i en roterande brännugn blir till kulor. Kulorna bildas av rotationen.  

7. Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
Den är lätt, den är lätt att forma, billig och bra för att hålla en rabatt säker.

8. Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
Det tar mycket energi för att tillverka, leran behöver 1100° och lång tid för att bli till block. 

9. Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem istället för sten, trä och tegel?
Det är väldigt stabilt och det är lätt format. Trä är inte så stabilt men det är ganska lätt att forma. Jag tror att lecablock är mer praktiskt, men kanske inte lika fint som trä. Det är väldigt svårt att forma sten och svårare att sätta ihop till t.e.x en vägg eller rabatt mur. 

10. Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?
För att lecablocken ska sitta ihop och inte rasa och så att muren får en fin slät yta. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar