Etiketter

måndag 26 augusti 2013

Vargbröder (Wolf Brother) - Av Michelle Paver



[Jag har inte läst hela boken så jag har sammanfattat det jag läst hittills]

Huvudpersonen i boken är en tolvårig kille med namnet Torak (eller tolv somrar som de kallar det i boken). Han har mörkt långt hår och bärnstensgula ögon. I början av boken blir hans far slaktad av en demon i skepnad av en björn. Toraks uppdrag blir då att hämnas på demonen genom att besegra björnen på Världsandens berg innan den förgör allt levande. När Torak var liten lämnade Fa (hans far) honom i en varglya där han lärde sig ”prata” och förstå vargspråket. På så sätt mötte han en vargunge som han sedan blev ’bror’ med. Vargen döptes till Ulv.  
Längre fram i boken stöter han på en tjej som sedan hjälper honom med hans uppdrag. Tjejen heter Renn och kommer från Korpklanen.
För att förgöra demonen måste Torak samla alla tre delar av Nanuaken och ge dem till Världsanden. Nanuaken beskrivs som en flod utan slut och att alla levande varelser har den inom sig. Ibland tar en särskild del av Nanuaken form som t.ex. en pärla. Genom att hitta alla tre delarna visar han sin tapperhet och mod som gör honom tillräckligt duglig för att möta björnen. Som hjälp för att hitta dessa delar fick han en gåta. Gåtan lyder: ”Djupast av allt, dränkta ögons sken. Äldst av allt, bitande bett av sten. Kallast av allt, mörkaste ljusets sken”.
På vägen möter de olika hinder som t.ex. extrem terräng och andra klaner. 

Hittills tycker jag att boken är bra. Den är spännande och man vill verkligen ta reda på vad som kommer hända med Torak, Renn och Ulv. Ibland hade jag svårigheter för att se miljön framför mig, men det är säkert bara p.g.a min brist av fantasi... då menar jag ibland!
Den här boken är en äventyrsbok, men den handlar också lite om vänskap.  


1 kommentar:

  1. Kul att du gillar boken. Du har skrivit en intressant text som gör en sugen på att läsa boken. Tyvärr har du inte följt instruktionerna till uppgiften. Tänk på det nästa gång.

    SvaraRadera