Etiketter

onsdag 24 april 2013

Loopkomposition - utvärdering


Här är en länk till min och Mattias låt.  


Vår låt börjar med färgen blå. Den passar in eftersom färgen är ljus och öppen, låten är ju ganska ljus och glad men inte mörk. Låten är också öppen, ungefär som ett hav fullt av äventyr och konstiga varelser, som beskriver denna delen ganska bra, ”äventyrlig och full av ståhej med olika ljud”.
Nästa del är vit. Vit är en väldigt ljus färg, exakt som denna delen i låten är. Jag förknippar oftast denna färg med ett fridfullt och väldigt lugnt ställe, precis som låten är; fridfull, lugn och lite avslappnande.
Till sist har vi den gröna delen. Jag tycker den är ungefär likadan som den första delen (blå), den är både ljus, livlig och äventyrlig. Men den är vildare, ungefär som en djungel, som är vanligtvis grön. När jag sätter ihop färgen och denna biten av låten kan jag föreställa mig en scen där någon springer genom en tät djungel fylld av grönska, vilda djur och äventyr.

Den första och sista delen skulle bäst passat i ett äventyrs eller action-spel/film eller ett gym, alltså i en intensiv situation eftersom delarna är både snabba och kanske lite ’våldsamma’. Den vita delen är däremot väldigt lugn och fridfull och skulle därför bäst passat när man t.ex. läser eller bara försöker slappna av efter en lång dag.

Den första och sista delen av låten påverkar mig inte så mycket, men det kan påverka andra. Det kan motivera en när man gör något fysiskt eftersom ‘våldsamma’ låtar gör så att hjärtat slår snabbare och man kan få en adrenalinrush som kan göra en lite aktivare i vissa situationer. 
Eftersom den vita delen är lugn är den ju jätte bra för att lugna ner sig eller koppla av. Det påverkar hjärnan på ett sätt som ger en lugnande effekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar